15 juli 2010

Tre och tre,...


Kommer olyckorna sägs det, och efter dessa
två- tre sommar veckor så ser jag ju att
det är verkligen så!
Första sura inslaget var ju att någon tycktes behöva min
stereo bättre än vad jag behövde den.
Och bröt sig in i min bil och tog den,
samt min bensindunk med bensin i så klart.

Ja, det blev ju verkstad,självrisk och ny bilstereo för min del.
För att någon inte förstår begreppet mitt och ditt....

Kunde ha gett dem den där hundralappen som de
tjänade på att ta en gamla bilstereo,
för att slippa mina kostnader för att laga det dem
ställde till med....för min del.

Och så nu,.... data krasch,....ok,...burken var gamla,
den hade kanske gjort sitt men nu måste jag köpa en ny.

Och nu kan det ju inte hände så mycket mera ,...
trodde jag.... =(

Skulle göra en sista backup då min dataservice kille
kickade liv i datorn så att jag kunde backa upp allt
jag ville ha kvar och var rädd om så att det fanns på
ett säkert ställe ,....ja, perfekt....!!

Slog på den externa och klickade in mig till
mitt bankvalv av bilder ,....

Men,.....

Den var nu helt tom,...

precis så som jag kände mig i den stunden
då faktum slår en att bilder av liv är borta,..
barnens uppväxt, resor och massor
av andra bilder som betyder mycket finns kanske
bara på min minnesbank nu....

Så mitt tips till alla.
kör back up....
och glöm inte att göra pappersbilder.

På ett ögonblick kan allt vara borta och det är inte "bara" bilder.
Det är ju vår historia våra ögonblick i bilder.

// Tess


4 kommentarer:

  1. Aaaahhh! Vilket elände! Att förlora bilder skär i själen, ofta vet man inte riktigt vad som gått förlorat och det gör det extra jobbigt.

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas...

    ja,...precis så är det,.. och det kommer bilder framför ens näthinna lite nu och då som man inser är borta... tufft att inse,.. och man bannar ju givetvis sig själv för att man inte haft dem på fler ställen....=(
    Man trodde liksom att den externa var lösning på alla faror...men det är ju teknik det med. Och alla tekniska prylar går ju sönder.

    Tur att minnen inte gör det ...om man får ha det i behåll dvs, för även minnet kan ju drabbas av error.

    Så mera pappersbilder kanske det blir nu framöver....de digitala bilderna blir tyvärr oftast just bara digitala.....undrar varför?

    Tack för dina rader Thomas....uppskattas.
    Mvh Tess

    SvaraRadera
  3. Inbrott är aldrig roligt och det ställer ju alltid till med en massa extra utgifter och arga tankar i samband med det. Jag hoppas bilen är iordning igen, att förlora bilder är inte heller roligt. Men konstigt att bilderna bara är borta för enligt vad jag fattar kunde du ta backup efter lite första hjälpen i den gamla trots allt!?...
    Morgan

    SvaraRadera
  4. Hej Morgan,....

    Nej inbrott i sitt eget hem måste vara fruktansvärt det kände jag efter inbrottet i min bil som inte alls är lika personligt som sitt hem men det var ändå otrevligt att veta att någon okänd varit i min bil och letat.Bilen är i ordning och jag hoppas nu att få ha den i fred... =)
    Datorn ja,... för varje dag som går kommer jag fler och fler bilder som är borta så jag lägger allt mitt hopp på att min datatekniska vän kan rädda dem.
    Och det var då jag skulle backa up bilderna från min gamla trötta dator som jag fann min externa helt tom,det fanns info men inga mappar, inga filer att öppna.
    Den var nämligen inkopplad till datorn då jag slog på den samma dag som kraschen. Fick tydligen ett fel på disken då jag laddade hem ett antivirus program....hhmm,...ja, allt kan verkligen hända på ett ögonblick...

    Tack för dina rader,...de uppskattas.
    Mvh Tess

    SvaraRadera